Tänk på det här innan du flyttar till molnet

Funderar du på att flytta företagets information till molnet? Ta det lugnt. Det är en jättebra idé, men först finns det saker ni på företaget behöver tänka på.

 

Att flytta till molnet kräver mer än att bara välja en leverantör och köra på. Om det inte finns en genomtänkt affärsplan, riskerar ni att göra en förlustaffär som blir svår att ta igen. Om ni däremot gör en plan, och går igenom rätt punkter i förhand, så ökar chansen att ni gör den stora vinstaffären som en transformation kan innebära..

 

Ställ er dessa 3 frågor innan ni påbörjar processen att flytta till molnet.

 

 

1. Vad är affärsnyttan?

 

Det kommer givetvis att kosta tid och pengar att flytta till molnet, men målet är ju att det ska bli en långsiktig investering. Men för att projektet ens ska lyfta måste du ha styrelsens stöd. Och för att få med dig dem behöver du påtala vad affärsnyttan är.

 

Vanliga argument för att flytta till molnet:

 

  • Agiliteten. Med din information i molnet så kan du lättare hantera svängningar i tillgång/efterfrågan på data- eller lösningskraft.

  • Flexibilitet. Du behöver inte vänta på ny hårdvara när du startar upp ett nytt projekt. Du kan bara trycka på en knapp så är det igång.

  • Du sparar pengar. Till exempel kan vi ta en elektronikaffär. På Black Friday så går trycket på deras servrar upp och om de inte finns i molnet så måste de köpa hårdvara för miljontals kronor. Sen blir de sittandes med hårdvaran under resten av året när de inte fyller någon funktion. Du får skalbarhet och flexibilitet av att ha dina servrar i molnet. Så att du bara investerar i det du använder, och inget mer. Och det sparar pengar.

 

Tänk på att dina argument ska leda till affärsnytta som ledningen bryr sig om. Oftast handlar det om just ekonomisk framgång för företaget.

 

Kan du inte få styrelsens stöd, kommer du inte få ekonomin eller övrigt stöd som du behöver för att kunna genomföra projektet.

 

 

2. Vilka resurser behövs?

 

Att flytta till molnet kan vara ett stort jobb, och om man kommer en bit på vägen innan man inser att det krävs externa resurser, så har man problem.

 

Se efter först om ni har tillräckliga resurser internt. Har ni en duktig arkitekt som kan se över migreringen? Har ni tillräckligt med personal som kan hjälpa till med organiseringen? Det här steget är A och O. Utan en genomtänkt kartläggning av de interna resurserna kan du inte börja planeringen.

 

När den interna kartläggningen är gjord så kan du välja att ta in externt stöd. Det finns många vägar att gå, om du vill ta in en byrå eller konsulter till exempel. På Gohybrid har vi över 50 olika konsulter med många års erfarenhet inom molnet som kan hjälpa till med exakt detta.

 

Skippar du det här steget så riskerar du att ni aldrig kommer igång, eller att projektet blir väldigt dyrt.

 

 

3. Vilken typ av moln ska du välja?

 

Det låter som ett självklart steg, att du måste välja en leverantör. Men det gör inte steget mindre viktigt. Det vanligaste är att företag väljer någon av de största 3 leverantörerna; Microsofts Azure, Amazons AWS eller Google. 

 

Det är ingen större skillnad mellan de tre alternativen, utan det går bra att utgå utifrån ens preferenser. 

 

Du behöver också välja vilken typ av nätverk ni ska använda. Alltså om ni ska använda er av public, hybrid eller private cloud. Här finns det olika fördelar och nackdelar med valen som påverkar hur ni arbetar med molnet.

 

Har du gått igenom alla tre frågor på listan och skrivit ner dina svar?

 

Bra! Nu har du gjort en första affärsplan och tagit första steget mot att bli molnbaserad. Nu kan du gå vidare i processen och starta det praktiska arbetet med att börja flytta till molnet. 

 

 

 


VIll du veta mer?

 

Vill du veta mer om hur vi på Gohybrid kan hjälpa dig att kickstarta din flytt till molnet?

 

Läs mer om våra tjänster och hur vi kan hjälpa dig här.

Våra tjänster